Att skriva om ett djur




Geparden
Geparden är det snabbaste landlevande däggdjuret i världen. På korta sträckor kan de komma upp i hastigheter på över 100 km/h. Geparden skiljer sig åt från andra kattdjur på flera sätt. De kan till exempel inte dra in klorna och pupillerna är runda och inte samma som andra kattdjur.

Geparden lever i öppna savanner och glesa skogar i både Afrika och sydvästra Asien och jagar mest medelstora antiloper.
Utseende
Ibland förväxlas geparden med leopard men även om båda har fläckar så är de väldigt olika både till utseende och till släktskap. Det lättaste sättet att skilja en gepard från en leopard är att titta på fläckarna. Leopardens fläckar är rosettformade medan geparden har vanliga enkla prickar. Geparden är också slankare och har en mindre skalle än den kraftigare byggda leoparden.
I ansiktet har geparden två svarta teckningar som går från ögat och ner mot munnen. De ser nästan ut som märken efter tårar. De hjälper geparden att inte bländas av solljus. Detta är viktigt eftersom geparden jagar med hjälp av synen.
Livstil
Medan de flesta andra kattdjuren är nattaktiva så jagar geparden på dagen. På så vis undviker den andra rovdjur som kan döda den eller konkurrera om födan. Gepardhonan lever ensam medan hanarna bildar små grupper på 2-3 individer som tillsammans kan ta större djur som zebror.
                                                          Källor: modersmal.skolverket.se/somaliska
bild: http://bilder.4ever.eu/tiere/wild-life/gepard-mit-jungen-164534





Varje grupp ska nu skriva en faktatext om djuret ni fick av oss.
Texten ska innehålla följande:
-          Utseende

-          Vikt

-          Förökning

-          Livsstil.

-          Hur det jagar.

-          Var det lever och vilken föda den föredrar.
Tänk på att texten ska indelas i stycken så att det blir enkelt att läsa och gör underrubriker som talar om vad texten handlar om. Gör gärna en tankekarta om du tycker att det kan underlätta arbetet. Använd gärna bilder för att förstärka budskapet.


Glöm inte att skriva vilka källor du har använt dig av.

• Nu är det dags att bearbeta texten. En kompis från andra grupper (kanske) ska läsa eran text och ge respons, förslag till förbättringar. Använd dina kompisar förslag och förbättra eran text. Låt läraren läsa din text.

• Skriv rent på datorn. Infoga en kopia.

Lycka till!

Länken till | tanke karta online | hittar ni här
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar